15 July 2010

::Ibu Kandung ke Ibu Tiri?::

Tajuk entri di atas bukan bertujuan untuk membezakan mana yang lebih baik tetapi berkaitan dengan apa yang berlaku disekeliling aku ketika waktu pulang dari kerja semalam...kejadian neh berlaku dalam bas...ada se0rang ibu dan anak yang berusia dalam lingkungan 4 - 6 tahun agaknya...d0rang duduk di belakang tempat duduk aku...si anak neh agak petah sikit bercakap...bas yang dinaiki tuh pusing dulu ke Alamanda...si anak berkata pada ibunya "kenapa bas neh pusing² dulu?"...si ibu b0leh pulak marah² kat anak dia cakap anak dia bising dan suruh anak dia duduk diam...tau jer la budak kan, mesti takkan duk diam...ada jer dia akan bergerak dan berpusing ke kiri ke kanan...bangun pastuh duduk, tanya itu tanya ini kan...

Masa mula² tuh takde la ketara sangat dia marah² si anak tuh...setakat cakap anak dia bising dan suruh diam jer...sampai la aku terdengar si ibu neh cakap kat anak dia..."kau neh memang kurang ajar kan...kau nak mulut dan hidung kau berdarah ke? balik rumah nanti siap la kau.." aku tetiba terkejut dengar si ibu neh b0leh cakap macam tuh...pada mulanya aku ingat dia cakap dalam ph0ne dan gaduh ngan saper²...bila dengar betul² rupanya dia cakap kat si anak tuh...

Aku mula terdengar suara budak tersedu² nangis..tapi sl0w jer la...pastuh dengar lagi kata² si ibu.."kau neh manusia ke m0nyet? tak reti nak duk diam, terkinja-kinja macam m0nyet.." heyy!!wutdanyahh lu perempuan kata anak sendiri m0nyet...aku nak sangat teng0k muka perempuan tuh...bila dah sampai ke destinasi dia, masa dia nak turun bas tuh aku try la pusing cket nak teng0k tapi tak nampak la...time tuh dia tarik tangan anak dia turun sampai aku terasa kepala anak dia terhantuk pada kerusi aku...haishhh..apa punya ibu la macam tuh...tak tau la apa jadi kat si anak tuh...

Agak² k0rang kan...dia neh ibu kandung ke ibu tiri? hurrmmm..

nickindajungle: tak semua ibu kandung tuh baik dan tak semua ibu tiri tuh jahat..semuanya terpulang pada individu itu sendiri..bak kata pepatah "kerana nila setitik, r0sak susu sebelanga"..


::Thanks For Reading. Feel Free To Drop Your Comment::

6 kata-kata dari kam0o yang sweet/macho:

redriben said...

hai.. manusia manusia.. macam2 ragam

nickind@jungle said...

itu ler pasal...ader ke patut ckp kat anak cenggitu...

afiza said...

xkisah la die 2 ibu kandung ke x kan..tp name pun da ibu jgn laaa smpai ckp ank 2 cm2..kan bgus klu ade org tgur itu pmpuan..bia die sdar skit..

nickind@jungle said...

terasa geram gak mau s0und itu perempuan...tp aii kan perempuan melayu terakhir...nnt terserlah lak ketidaks0panan aii...ekekekeke

Misz Sephia said...

nnt btul2 anak die tukar jd monyet, baru die tahu..

zaizaluvme said...

dia yg doakan...so no wonder la lau anak dia ikut pe yg dia cakap...kan ke kata2 ibu itu tidak kira elok atau tidak adlh satu doa....