01 July 2011

::masa paling sesuai minum air::


Sememangnya semua sudah tahu akan kebaikan dan kepentingan minum air masak yang sangat bagus untuk kesihatan kita. Tapi adakah kita semua tahu waktu bila yang sesuai dan paling baik untuk kita minum air?



Air yang di maksudkan disini bukan lah air kopi, air teh atau minuman yang berperisa, tetapi yang dimaksudkan ialah air masak atau pun air kosong.

Jadi, Bilakah masa yang paling bagus untuk kita minum air?

Percaya atau tidak, pengambilan air dalam masa yang tepat mampu memberikan kesan yang optimum kepada kesihatan badan. Berikut merupakan masa yang paling bagus untuk kita minum air dan di syorkan oleh pakar pakar perubatan.

  • Minum dua  gelas (2) air masak
  •  – SELEPAS BANGUN DARI TIDUR. Ianya akan membantu mengaktifkan organ dalaman.
  • Minum  segelas (1)  air masak
  • -  30 MINIT SEBELUM MAKAN . Ianya akan membantu penghadaman dan menjadikan perut lebih memberi ruang untuk kemasukan makanan.
  • Minum segelas (1) air masak
  •  - SEBELUM MANDI. Ianya akan Membantu sewaktu proses pengaliran darah dan menurunkan tekanan darah.
  • Minum segelas (1) air masak
  • - SEBELUM TIDUR.  Ianya dapat mengelakkan terkena strok /ahmar atau serangan jantung sewaktu tidur.
Secara kesimpulannya, memang kita sangat digalakkan minum air masak secukupnya untuk menjamin kesihatan tubuh badan kita. Dan masa yang dinyatakan diatas merupakan masa yang efektif untuk kita minum air.


**aku cedok dari emel jer.. ^___^
Tata!!


::Thanks For Reading. Feel Free To Drop Your Comment::

6 kata-kata dari kam0o yang sweet/macho:

Awan said...

info yg berguna...:D

Unknown said...

good info :)

nickindajungle said...

awan n qar: sila lah amalkan selalu.. ^_^

mariam safiahkhalid said...

bgus2..nk tambah sikit la....actually minur air sejuk akan menaikkan lagi nafsu untuk minum air...if minum air suam, selalunye mereka akan minum one glass..senang cakap tak membuka selera sgt...:)

http://nurmaryamnurisme.blogspot.com/

nickindajungle said...

mariam: a'ah saya setuju gak...saya sendiri pun lebih suka minum air sejuk dari air suam...ada gak yg lebih suka air suam dr yg sejuk...tp seeloknya kena minum air suam la kan... ^__^

IeyZa AzmIEy said...

sayer ta muleh sesajer nak minum air kosong kecuali yang sejuk... kalau air kosong biasa mang saya akan muntah balik. kecuali sayer terlalu dahaga atau terlalu perlukan air. sayer cuma akan minum air kosong yang sejuk... itupun sangatla jarang. isk! camne nak galakkan tuk minum air kosong yg banyak...hukhukhuk