24 August 2009

~[J]angan Ucap Takzia[H]~

Seorang lelaki telah berumahtangga dengan seorang wanita solehah. Hasil dari perkahwinan ini pasangan tersebut telah dikurniakan beberapa orang anak lelaki dan perempuan. Kehidupan mereka sekeluarga sungguh bahagia dan sejahtera.

Si isteri sewaktu hidupnya, adalah seoarang wanita yang beriman dan bertaqwa, berakhlak mulia dan rajin beribadah, dia juga adalah isteri yang setia dan taat kepada suaminya, seorang ibu yang penyayang dan sebaik-baik pendidik kepada anak-anak-anaknya.

Rumah tangga yang indah ini kekal selama 22 tahun, sehinggalah si isteri meninggal dunia. Setelah jenazah si isteri diuruskan dengan sempurna, disolatkan dan dikebumikan, maka semua ahli-keluarga, saudara-mara dan kaum-kerabat berhimpun di rumah si suami untuk mengucapkan takziah.

Kesemua yang berhimpun itu mahu mengucapkan kata-kata yang boleh meringankan dan mengurangkan rasa pilu dan kesedihan si suami kerana kehilangan isteri yang paling dikasihi dan dicintai.

Namun demikian, sebelum sempat sesiapapun berkata-kata, si suami telah berkata: "Semoga tidak ada sesiapa pun dari kamu yang mengucapkan takziah kepadaku sebaliknya dengarlah kata-kataku ini."

Semua yang berhimpun terkejut dan terdiam dengan kata-kata si suami itu..

Si suami meneruskan kata-katanya: "Demi Allah yang tiada Allah yang berhak disembah melainkan-Nya, sesungguhnya hari ini adalah hari yang paling bahagia dan gembira bagiku, lebih gembira dan bahagia dari malam pertamaku bersama isteriku itu.

Maha Suci Allah, sesungguhnya isteriku itu adalah sebaik-baik wanita bagiku, kerana dia sentiasa mentaatiku, menguruskan diriku dan anak-anakku dengan sebaik-baiknya dan juga telah mendidik anak-anakku dengan sempurna.

Aku sentiasa bercita-cita untuk membalas segala jasa-baik yang dilakukannya kepada diriku. Apabila ia meninggal dunia aku teringat sebuah hadith Nabi SAW.

"Mana-mana wanita yang meninggal-dunia sedang suaminya redha kepadanya pasti akan masuk ke dalam Syurga."

Sebelum meletakkan jenazahnya di dalam lahad, aku telah meletakkan tanganku di kepalanya dan aku berkata: "Wahai Allah, Aku sesungguhnya redha kepadanya, maka redhailah dia."Kulang-ulang kata-kataku itu, sehingga tenang dan puas hatiku.

Ketahuilah sekalian, sesungguhnya aku, di saat ini amat berbahagia dan bergembira, tidak dapat kugambarkan kepada kalian betapa hebatnya kebahagian dan kegembiraan yang kurasakan ini.

Maka barang siapa yang telah bercadang untuk mengucapkan takziah kepadaku atas kematian isteriku itu, maka janganlah kamu melakukannya. Sebaliknya ucapkanlah tahniah kepadaku, kerana isteri telah meninggal dunia dalam keadaan aku redha kepadanya.. Semoga Allah menerima isteriku dengan keredhaan-Nya. "

MasyaAllah.. .alangkah bahagianya mendapat keredhaan suami seperti ini.


::Thanks For Reading. Feel Free To Drop Your Comment::

21 August 2009

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN 1430H

Hanya untuk ingatan kita semua…..



Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan "Ya Allah tolong abaikan puasa umat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:



* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);



*Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri; dan



* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.



Maka Rasulullah pun mengatakan Amin!Amin!Amin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-aminkan adalahRasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.



Oleh itu, saya terlebih dahulu memohon ampun dan maaf jika saya ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja maupun yang di sengajakan, semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan khusyuk, diberkati dan dirahmati Allah S.W.T, insyaallah.

SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA


::Thanks For Reading. Feel Free To Drop Your Comment::

20 August 2009

~[k]etidakstabilan emos[i]~



ermm....emosi aku ker yang tak stabil???
boleh la gak dikatakan begitu....
penangan dari ketidakstabilan orang lain...
aku juga terjerat sama ngan emosi neh...
bila tahap kesabaranku tidak dpt lagi dibendung...
aku bisa mengaum seperti singa kelaparan...huh

aku lebih suka bersabar...
tapi tahap kesabaran ader hadnyer...
sampai masa bila dah terlalu kerap disimbah ngan minyak gas...
akan marak membara seperti api yg membakar...


warghhhh.....
sungguh tak suke ngan keadaan neh...
sungguh benci ngan perasaan neh...
pergi jauh dari diri aku!!!


::Thanks For Reading. Feel Free To Drop Your Comment::

11 August 2009

~aWaRd FrOm ArEiLa~



yeaahhh dapat award lagik...kali neh dapat award dari miss areila...budak opis aku....sori aku tak larat nak describe panjang²...so, aku ringkaskan jer la disini....hehehe
award ini dipanjangkan kepada :-
--MiSs SnOw (of course)
--Chup
--Yatie SB
--Ein Jusoh
--Kak M
--Kak Qaseh
--MiSs Syaz
***juga kepada semua followers yang ader (ader ker??)...hehehehehe

post signature


::Thanks For Reading. Feel Free To Drop Your Comment::

~aWaRd FrOm MiSs SnOw~

Dipanjangkan kepada :
.::ein Jusoh::.
.::iela::.
.::Chup::.
.::yatie SB::.
.::bai::.
.::yus::.

post signature


::Thanks For Reading. Feel Free To Drop Your Comment::

09 August 2009

[k]embali [m]enaip

Sudah hampir sebulan aku tak meng'update' blogku yang comey ini.....sebenarnyer banyak benda yang ingin dicoretkan dalam tempoh masa tersebut tapi aku tak berkesempatan untuk mencoretkan di dada blog aku neh....penat lelah mengeluarkan suara...menjerit memekik dan segala-galanya lagi....semata-mata untuk menghasilkan yang terbaik untuk KOIR....hahahaha aku rasa cam dah masuk lam AF lak....tensen pun ader gak....macam nak masuk pertandingan...walhal hanya untuk majlis opis aku jer...tapi teruskan jer la....alhamdulillah sekarang semuanyer selesai....so, lepas neh aku leh la slalu masukkan entri² baru...tuh pun kalo aku ader idea.....itu jer yang mampu dicoretkan pada masa skang....sambung wat keje lak....huhuhuhu

post signature


::Thanks For Reading. Feel Free To Drop Your Comment::